RODO, czyli rozporządzenie o ochronie danych osobowych, stanowi przepisy mówiące o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych oraz przepisy o swobodnym przepływie danych osobowych.
Firma (również biura rachunkowego) zobowiązane są wykazać, że udzielona została zgoda:
- świadoma
- specyficzna
- dobrowolna
- konkretna.
Głównie chodzi o to, aby klienci (np. biur rachunkowych) nie mieli wątpliwości kto i w jaki sposób przetwarza ich dane. Zgodna nie może zostać udzielona pod „presją” lub poprzez stosowanie nieuczciwych taktyk.
Warto również zaznaczyć, że każda osoba powinna mieć możliwość rezygnacji z wcześniej udzielonej zgody.
Zgoda jest ważna tylko wtedy, gdy informuje o tożsamości administratora/kontrolera danych, celach każdej operacji przetwarzania, typach pozyskiwanych i używanych danych, możliwościach wycofania zgody, ewentualnie podejmowanych automatycznie decyzjach, ewentualnym przesyłaniu danych do krajów trzecich.